Tijdens onze reizen door Afrika, leerden wij heel wat enthousiaste locals kennen die optraden als gids.   Gedreven mensen die goed Engels spreken en vol vuur over hun land vertellen. Vooral tijdens safari’s is zo’n gids onmisbaar.  Je hebt geen idee hoeveel wild je anders ongemerkt passeert. Ik vroeg mij echter ook altijd af hoeveel zo’n gids betaald krijgt voor zijn werk.  Aan luxe safari’s hangt namelijk een flink prijskaartje, maar ik had altijd het idee dat de personen die zorgen dat je vakantie net dat tikkeltje onvergetelijker wordt, daar niet zoveel van ziet.

Onlangs kwam ik in contact met Jessika Nilsson, een Jonge vlaamse antropologe.   Deze Vlaams-Zweedse bracht, door het werk van haar vader, een deel van haar jeugd door in Tanzania.  Daarna kon ze nooit meer echt aarden in het jachtige en individualistische Europa.

Tijdens haar doctoraat in de Antropologie kreeg ze de kans om terug te keren naar Afrika. 

 

Safarisource 2

Via haar onderzoeksassistent, een Masaikrijger die ook toeristen begeleidt, ontdekte ze hoeveel winst grote reisagentschappen maken en hoe weinig de locals daarvan zien. Daar rijpte dan ook het idee om daar iets aan te doen. Dit leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van een nieuw concept.

Een nieuw concept

Lokale reisbegeleiders worden ingeschakeld om, met hun expertise van cultuur en dierenwereld en met eigen Land Cruisers en materiaal, prachtige safaris te organiseren. Tot nu werden ze vaak gebruikt als onderaannemer door grotere reisagentschappen die dan ook met een groot deel van de winst gaan lopen. Via de website Safarisource (de Airbnb van safaris) ontwikkelde Jessika een tool die deze locale reisbegeleiders in staat stelt hun product rechtstreeks aan de consument aan te bieden.  Bovendien heb je de kans om de reis helemaal aan je eigen wensen aan te passen.  Eet jij ’s morgens graagmet afgeroomde melk of Nutella? U vraagt, zij draaien.

 

Safarisource 1

Locals verdienen meer, klanten betalen minder

Uiteindelijk is het een win/win situatie.  De lokale reisorganisaties verdienen meer en daar wordt uiteindelijk ook het plaatselijke personeel beter van. Bovendien betalen de klanten minder.  Het  rechtstreeks contact maakt alles transparanter en eenvoudiger.

De lokale organisaties worden persoonlijk geselecteerd en er wordt een vertrouwensband opgebouwd. Dat is de enige manier om in Afrika goed zaken te doen.  Veiligheid en financiële transparantie staan voorop.

De klant kan bij Safarisource terecht met al zijn vragen.  Geen call center, maar mensen die vertrouwd zijn met de onderneming

 

Safarisource 3

Tot slot is Safarisource een sociale onderneming: dankzij hun platform wordt de lokale economie versterkt in tegenstelling tot ontwikkelingshulp die vaak afhankelijkheid creëert.

Er zijn al safari’s mogelijk vanaf 100 Euro per dag per persoon in Tanzania, Kenia, Zuid Afrika, Zambia, Namibië, Botswana, Uganda en Rwanda.

Uiteraard moet je je vliegtuigticket zelf boeken, maar dat is tegenwoordig een koud kunstje.

Voor mijn volgende trip naar Afrika, surf ik in elk geval naar Safarisource.